Nuffnang

Thursday, November 18, 2010

Tempura Cendawan Tiram & Sayur (Oyster Mushroom & Vegetable Tempura)



Pertama kali tengok tempura sayur ni ialah kat satu pasaraya ni, kat bahagian yang ada sushi dan item goreng-goreng. Masa beli tu nampak cam sedap je tapi bila makan..tak seindah rupa. Sayurnya tak berapa fresh dan sangat-sangat berminyak. Sebab tak puas hati punya pasal, aku try buat di rumah dan sudah semestinya ikut version sendiri, aku pilih sayur-sayur yang digemari oleh ahli keluarga. Semua sayur dipotong memanjang dan cendawan dikoyak-koyak supaya tak mudah bercerai ketika menggorengnya nanti.

Perkara penting ketika membancuh tepung tempura ialah air mesti sejuk. Betul-betul sejuk! Dan ketika mengaulnya dengan tepung jangan lama sangat. Bila dah digaul tepung tempura dengan sayur, kenalah terus digoreng. Jangan tunggu lama-lama nanti adunan tu jadi tak sejuk pulak. Minyak mesti banyak. Aku goreng tempura ni satu persatu dan hasilnya, tempura akan jadi sangat-sangat ranggup dan yang penting tak masuk minyak.

Tempura sayur ni sememangnya favourite dish ahli keluarga aku. Rasa manis sayur dan ranggup tepung dia.. memang ngam betul! Selalunya memang tak sempat duduk kat atas piring lama-lama. Asal angkat dari kuali je, pindah ke piring..hilang. Lepas tu puzzle le, mana pergi yang aku goreng banyak-banyak tadi ni? Jadinya tukang goreng..lebih baik simpan sikit kat dapur, sorok kat memana seketul dua untuk diri sendiri! Muahahaha!

Bahan-bahan:

Sayur-sayuran:
1 peket kecil cendawan tiram
½ batang lobak merah
2 pokok daun bawang
½ biji lada benggala (hijau/merah)
1 biji bawang besar

Tepung Tempura:
¾ cawan tepung gandum
¼ cawan tepung beras
Sedikit garam
¼ sudu teh stok ayam Megi
1 cawan air sejuk

Minyak bunga matahari untuk menggoreng.




Cara Membuatnya:

1. Potong semua bahan sayur.
2. Satukan bahan-bahan tepung tempura dan gaul, memadai bercampur saja.
3. Gaulkan sayur bersama tepung tempura rata-rata.
4. Rendam sudip besi di dalam minyak yang sederhana panas. Letakkan sesenduk adunan sayur tadi di atas sudip dan goreng terendam. Ceraikan sayur dari sudip dan terus menggoreng sehingga garing. Terbalikkan biar rata gorengannya.
5. Angkat dan toskan atas kitchen towel. Sedia untuk dihidang.








No comments:

Post a Comment